انتخاب گیاه، چه گیاهی بخرم؟

تصویر گیاه سرخس بوستون

ممکن است با مواجهه با تنوع گیاهان موجود برای خرید، برای انتخاب یک گیاه مناسب دچار تردید شوید. حقیقت این است که این یک تردید درست و بجاست. اگر گیاهی انتخاب کنید که نیازهایش با شرایط محیط منزل شما منطبق نباشد، ممکن است خیلی زود گیاهتان به صورت کامل خشک شود و فقط حسرت آن بر دلتان بماند.

در ادامه سعی شده تا برخی نکات مهم برای انتخاب گیاه و مثال های مناسب برای انتخاب توضیح داده شوند. اگر تا الان مطلب مربوط به اصول اولیه نگهداری گیاهان را مطالعه نکردید پیشنهاد می کنم برای کمک به سلامت گیاهان تان مطلب را بخوانید.

مهمترین نکته در انتخاب گیاهتان

شاید مهمترین نکته برای انتخاب گیاه مناسب برای منزلتان توجه به نیاز نوری گیاهتان باشد. اگر منزل کم نوری دارید حتما از بین گیاهانی مثل سانسوریا، انواع آگلونما، پتوس، زاموفیلیا، فیلودندرون، مارانتا یا سایر گیاهان با نیاز نوری پایین انتخاب کنید. اگر نور منزلتان بسیار عالی است از بین تمامی گیاهان آپارتمانی می توانید انتخاب کنید. از مهمترین دسته گیاهان که اگر نور منزلتان کم است نمیتوانید تهیه کنید، کاکتوس ها و ساکولنت ها هستند. در محیط های تاریخ خیلی زود نابود می شوند.

درجه سختی نگهداری از گیاه

نکته بعدی که باید در انتخاب گیاه در نظر گرفته شود، درجه سختی نگهداری گیاهان است. بعضی گیاهان نگهداری آسانی دارند یعنی گیاه قادر است در شرایط خیلی سخت به زندگی خودش ادامه دهد. به عنوان مثال اگر شما یک بار فراموش کنید که به گیاهان تان آب بدهید، آنها که مقاومت بالایی به خشک ماندن ریشه دارند زنده می مانند. ولی گیاهانی که به خشکی حساس هستند فقط یک بار فراموش کردن آبیاری باعث وارد آمدن خسارت شدید یا گاهی جبران ناپذیر به آنها می شود. یا بعضی گیاهان به بالا بودن رطوبت محیط نیاز دارند و هر روز نیازمند غبار پاشی یا ایجاد رطوبت در اطرافشان هستند. گیاهانی مثل پتوس، پپرومیا سبز (یا همان قاشقی)، لیندا، سانسوریا، زاموفیلیا یا بامبو نگهداری راحت تری دارند و معمولا در آپارتمان ها قادرند به راحتی زندگی کنند. اما برای کار با گیاهانی مثل بنفشه آفریقایی، بنجامین، فیکوس، شفلرا، فیکوس جنگلی، مارانتا یا آدنیوم نیاز به تجربه بالاتری دارید.

در نظر داشته باشید که همیشه انتخاب گیاهان ساده در برابر خویشاوندان ابلق خود یک انتخاب ساده تر است. نگهداری ابلق ها عموما نیاز نوری بالاتری دارند و زودتر به نور کم علایم منفی نشان می دهند. پس اگر به گیاه جدیدی علاقه پیدا کردید، حتما اول نوع ساده آن را انتخاب کنید مقداری که لم نگهداری آن را یاد گرفتید بعدا نوع ابلق را خریداری کنید.

برای گیاهتان استفاده خاصی دارید؟

اگر استفاده خاصی برای گیاه دارید به خصوصیات گیاهان دقت بیشتری کنید. به عنوان مثال گیاهی که قرار است برای یک گلدان آویز انتخاب شود، بهتر است از بین گیاهانی که در این گونه گلدان ها زیبا می شوند انتخاب شود. پیچ سوئدی، پتوس، پیچ سیسوس، ساکولنت غوره ای، شمعدانی اژدر، ناز یخی، هدرا، پاپیتال، کاکتوس کریسمس، گندمی، سرخس بوستون، برگ بیدی گیاهانی هستند که در این گلدان ها زیبا می شوند.

همیشه به خاطر داشته باشید که قبل از خرید گیاهان بهتر است مقداری در مورد آنها مطالعه کنید تا گیاهی متناسب با شرایط و نیازهای تان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.