بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن گیاهان آپارتمانی، اشتباه در آبیاری است. شاید فکر کنید مهمترین اشکالی که در نحوه آبیاری پیش می آید آبیاری کم و از بین رفتن گیاه بر اثر خشکی است، اما باید بدانید که تجربه نشان داده که آبیاری بیش از حد می تواند خطرات بیشتری برای گیاه به همراه داشته باشد و احتمال از بین رفتن گیاهان بر اثر آن بیشتر است. بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟ در ادامه اندکی به این مسئله پرداخته ایم، لظفا همراه ما باشید.

گیاهانم را چه مقدار آب بدهم؟

شاید متداول ترین سوال دوست داران گل و گیاه از کارشناسان ما همین باشد. گیاهانم را چه مقدار آب بدهم؟ یا بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟ متاسفانه باید اذعان داشت که جواب مشخصی به این سوال نمی توان داد. اما علت چیست؟ علت در مجهولاتی است که در این سوال نهفته است. حقیقت این است که عوامل زیادی در تعیین مقدار آبدهی به گیاه وجود دارد که در ادامه به توضیح بعضی از این عوامل می پردازیم.

نوع گیاه

اولین عنصر تعیین کننده در مقدار آبیاری گیاه نوع گیاه است. همه گیاهان مقدار یکسانی آب نیاز ندارند. خیلی از آنها ساز و کارهایی برای خود دارند که آنها را قادر می سازد در طبیعت تا مدت طولانی به هیچ گونه آبیاری نیاز نداشته باشند.  در مقابل بعضی لازم دارند ریشه شان در محیط بسیار مرطوب یا حتی مملو از آب باشد. لازم است در مورد گیاهتان و نیازهای آن مقداری قبل یا بعد از خرید مطالعه کنید. خوشبختانه در اینترنت مقدار زیادی اطلاعات مفید در خصوص گیاهان وجود دارد، که به صورت رایگان در اختیار شما دوستان عزیز قرار می گیرد. در همین سایت ما هم در مورد بسیاری از گیاهان اطلاعات در اختیار شما همراهان قرار گرفته است.

بعضی از گیاهان که آبیاری بیش از حد برای آنها خطرناک است، زامیفولیا، فیکوس، آگلونما، پتوس، دم روباهی، گندمی، فیلودندرون، برگ بیدی، سانسوریا، بنجامین، لیندا و اکثر کاکتوس ها و ساکولنت ها در این دسته قرار می گیرند.

بعضی از گیاهان به خشکی خاک حساس هستند و با خشک شدن خاک سریعا رو به پژمردگی می روند. کروتن، پیچ سوئدی، آشلانتوس، پپرومیا، یاس هلندی در این دسته قرار می گیرند. به طور کلی گیاهان به آب برای ادامه زندگی نیاز دارند و اگر گیاهی در این لیست وجود ندارد دلیل بر عدم نیاز به آب در ان نیست. اما گیاهای ذکر شده حساسیت بیشتری به کم آبی دارند و در صورت خشک بودن خاک زودتر به آن واکنش نشان می دهند.

دمای محیط

اگر محیطی که در آن گیاه نگهداری می شود محیط بسیار گرمی باشد طبیعتا مقدار تبخیر آب از سطح خاک یا از خود گیاه بالاتر از محیط هایی با دماهای پایینتر خواهد بود.

جنس خاک گلدان

همانطور که در مقاله معرفی انواع خاک به صورت کامل توضیح داده شده است، ترکیب خاک در مقدار آب قابل ذخیره در آن تاثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال خاک هایی با ترکیباتی مانند پرلیت، کوکوپیت یا پیت ماس قابلیت ذخیره آب بسیار زیادتری نسبت به خاک باغچه، خاک برگ یا ماسه دارند.

مقدار زمانی که گیاه در گلدان کاشته شده است

اگر زمان زیادی از کاشت گیاه در گلدان گذشته باشد به احتمال زیاد ریشه گیاه رشد زیادی کرده و در زمان آبیاری بیشتر آب دریافتی را خیلی سریع جذب می کند و چون خاک کمی در گلدان باقی مانده ذخیره آبی کمی برای گیاه طی روزهای آتی باقی خواهد ماند. در مقابل گیاهی که تازه در گلدان کاشته شده ریشه در احاطه مقدار زیادی خاک جدی است که تا مدت ها می توانند اطراف آن را مرطوب نگاه دارند و گیاه را بی نیاز از آبیاری جدید کنند.

فصل

بیشتر گیاهان در فصول سرد به خواب فرو می روند و مصرف آب و غذایشان به شدت کم می شود. در این فصول معولا گیاهان به آب به مراتب کمتری نیاز دارند تا فصول بهار و تابستان. دمای هوا هم به این عامل کمک می کند تا زار هم مقدار آبیاری کمتر از فصول گرم باشد.

البته استثناهایی هم در این خصوص وجود دارد. به عنوان مثال گل سیکلامن در زمستان و گل داودی در اواسط پاییز در اوج شکوفایی خود هستند و نیاز آبی بالایی دارند.

سالم بودن گیاه

گیاهی که بر اثر آب دهی زیاد دچار تخریب ریشه شده باید به گلدان جدید و کوچکتر منتقل شود و آبیاری آن با کنترل بیشتری انجام شود. در اینجور گیاهان باید به شدت از آبیاری بیش از خودداری شود.

جمع بندی

بعد از روشن شدن تمام مطالب بالا، هنوز جواب سوال بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی مشخص نیست. باید گفت مقدار آبیاری گیاه را خود شما به عنوان گیاه بان آن باید بیابید. با تجربه و امتحان کردن بازه های آبیاری مختلف. اما در این میان چند قاعده کلی به شما کمک خواهند کرد.

  • توجه به مناسب بودن زهکشی خاک.
  • سوراخ بودن کف گلدانتان را حتما چک کنید. متاسفانه بعضی از افراد یا به دلیل بی اطلاعی یا بی ارزش بودن مشتری برایشان گلدانی را که خریده اید را بدون سوراخ به شما تحویل می دهند. که حتما منجر به نابودی گیاهتان خواهد شد.
  • در زمان آبیاری، ترجیحا آب را با آب پاش که جریان نرم آب دارد در کل سطح خاک بدهید. دقت کنند که کل سطح خاک خیس شود.
  • گلدان های بزرگ آب بیشتری نیاز دارند. اگر مقدار کمی آب به این گلدان ها بدهید، اب شاید تنها چند سانتیمتر از خاک را مرطوب کند. که به هیچ وجه برای گیاه کافی نخواهد بود.
  • بعد از چند ساعت آب باقی مانده در زیرگلدانی ها را خالی کنید.
  • در زمان آبیاری به خیسی خاک گلدان دقت کنید. اگر سطح خاک هنوز خیس است یعنی گیاه شما آب بیشتری نیاز ندارد. در بعضی گیاهان لازم است تا عمق خاک خشک شود بعد از آن اقدام به آبیاری شود. رطوبت عمق خاک را بادستگاه رطوبت سنج خاک یا با وسیله های ساده تر می توان اندازه گیری کرد. روش خلال دندان و استفاده از انگشت برای سنجیدن رطوبت خاک معمول است.

  1. سعيد گفت:

    خيتى جالب بود و اموزنده همجا اينجورى اطلاعات نميدن مرسى🙏

    • مدیر سایت گفت:

      هدف ما در این سایت گسترش فرهنگ نگهداری از گل و گیاه توسط آموزش هست. امیدوارم به کار آمده باشد 🙏

  2. رضا گفت:

    چقدر خووبه که اطلاعاتی در مورد نگهداری گیاه هم قرار میدید،عالیه.

  3. آناهيتا گفت:

    خيلى عالى و آموزنده ، خوشحالم كه با پيج شما آشنا شدم و موفق باشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.