آشنایی با گیاه پپرومیا و نحوه نگهداری آن

تصویر گیاه پپرومیا ابلق

پپرومیا (Peperomia) یک سرده از خانواده فلفل سیاه سانان است. این سرده با بیش 1600 گونه کشف شده، گروه بزرگی از گیاهان را تشکیل می دهند. اکثر آنها دارای برگهای قلبی شکل و گوشتالود هستند و به شکل یک بوته کوچک رشد می کنند. تقریبا تمامی آنها بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هستند. زیبایی آنها به خاطر برگ هایشان است، اگرچه این گیاه گلدهی هم دارد. گل ها به صورت یک نیزه به رنگ زرد یا قهوه ای از میا گیاه رشد می کنند که زیبایی خاصی ندارند.

نگهداری از گیاه پپرومیا

نگهداری پپرومیا نسبتا راحتی است و در رده گیاهان راحت برای نگهداری قرار میگیرد. در ادامه به نیاز های این گیاه دوست داشتنی می پردازیم.

نیاز نوری پپرومیا

پپرومیا به بین 2000 تا 4000 لوکس نور نیاز دارد. این بدین معنی است که نگهداری پپرومیا نزدیک پنجره شمالی که پرده نداشته باشد به راحتی نور مورد نیاز آن را تامین می کند. البته نور کمتر را هم تا مدتی تحمل می کند و واکنش منفی سریعی به کم نوری ندارد. در این شرایط رشد گیاه متوقف می شود و جوانه های گیاه به مرور خشک می شوند و می ریزند. نور مستقیم آفتاب آسیب جدی به این گیاه وارد می کند. اگر پشت پنجره آفتاب دار قرار بگیرد، حتما باید نور با پرده توری فیلتر شود در غیر این صورت به سرعت باعث ایجاد سوختگی بر روی برگ ها می شود. برای آشنایی با نیاز نوری گیاهان مقاله را مطالعه کنید.

نیاز آبی پپرومیا

این گیاه خشکی خاک را تحمل نمی کند و در صورت خشکی بیش از حد برگها حالت پژمرده پیدا می کنند و در صورت ادامه دار شدن خشکی برگ ها می افتند. از طرفی آبیاری بیش از حد، بخصوص در فصول سرد باعث گندیدگی ریشه و نابودی کامل گیاه می شود. در مجموع در فصول گرم آبیاری منظم لازم دارد و در فصول سرد به مقدار آب دریافتی گیاه باید توجه بیشتری کرد.

مقاومت دمایی گیاه

این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و اساسا گیاه گرما دوستی است. سرمای زیر ده درجه سانتیگراد باعث افت شدید گیاه می شود. بهترین دما برای آن دمای داخل آپارتمان است.

نیاز به رطوبت

این گیاه رطوبت را دوست دارد. بخصوص در فصول گرم از دو بار غبار پاشی در هفته استقبال می کند. البته خشکی هوا را هم به خوبی تحمل می کند اما برای رشد و شادابی بیشتر غبار پاشی لازم دارد.

خاک مناسب

ریشه های این گیاه به آب اضافه و غرق آبی شدن حساس هستند در نتیجه استفاده از درصدی از شن و ماسه در خاک و ریختن لیکوپن در کف گلدان که باعث بهبود زهکشی خاک می شود و از گندیدن ریشه آن جلوگیری می کند. همچنین حساسیت گیاه به خشکی خاک ترکیباتی مانند کوکوپیت یا پرلیت را می طلبد. برای تغذیه گیاه هم ترکیبی از خاک برگ و ورمی کمپوست به ترکیب خاک اضافه گردد. ترکیب خاک برگ 50 درصد، ورمی کمپوست، پرلیت و ماسه برای این گیاه مناسب است. برای اشنایی بیشتر با ترکیبات خاک ها این لینک را کطالعه کنید.

گلدهی

این گیاه در فصل بهار و پاییز گلدهی دارد ولی گل های آن زیبایی خاصی ندارند. بهتر است چیده شوند تا انرژی گیاه صرف برگدهی بیشتر شود.

بیماری ها

شپشک پودری بعضی اوقات این گیاه را آلوده می کند. به محض رویت باید با آن مبارزه شود. تا زمانی که حشرات زیاد نشده اند خیلی راحت با یک گوش پاکن آغشته به الکل جانورها را حذف کنید.

بعضی واریته های موجود در بازار ایران

پپرومیا قاشقی یا همان گیاه قاشقی آشنا ترین گونه این گیاه است که از قدیم در خانه اکثر ایرانی ها وجود داشته است. سایر گونه ها پپرومیا ابلق، پپرومیا چروک، پپرومیا هندوانه ای، پپرومیا قطره باران، پپرومیا روسو، پپرومیا پروستراتا، پپرومیا قرمز، پپرومیا لب ماتیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.