زامیفولیا یک گیاه آپارتمانی ایده آل

تصویر گیاه زامیفولیا در گلدان دکوراتیو

زاموفیلیا یا شاید بهتر باشه بگوییم زامیفولیا که بیشتر شبیه به اسم لاتینش Zamioculcas zamiifolia باشد، البته برای سهولت در نام نامگذاری به آن ZZ Plant می گویند، گیاهی است چند ساله و همیشه سبز، از خانواده گیاهان گلدار که به صورت بومی در مناطق شرقی آفریقا از جنوب کنیا تا شمال شرق آفریقای جنوبی می روید. این گیاه برای برگهای براق و زیبایش و در عین حال نگهداری ساده اش پرورش داده می شود و به عنوان گیاه زینتی در آپارتمان قابل نگهداری است.

دمبرگ های این گیاه به شکل یک ساقه گوشتی و بلند هستند و برگ ها به صورت منظم در دو طرف دم برگ ها می رویند. برگ ها به شکل بیضی با نوک تیز هستند وسطح آنها ظاهری براق دارند. ریشه های این گیاه به صورت غده ای و ریزوم دار است.

اولین بار گلخانه داران آلمانی در سال 1996 اقدام به پرورش این گیاه برای ارایه به بازار کردند. که امروزه در تمام دنیا شناخته شده است و در کشور ما هم چند سالی هست که جزو گیاهان محبوب به حساب می آید.

نگهداری از گیاه زامیفولیا

زامیفولیا یک گیاه بومی مناطق استوایی و نیمه گرمسیری است و دمای محیط داخلی آپارتمان برای آن عالی به حساب می آید. از طرفی نیاز نوری و آبی پایین این گیاه آن را یک گیاه ایده آل برای نگهداری در منزل یا محل کار نموده است.

نیاز نوری زامیفولیا

زاموفیلیا به بین 2000 تا 4000 لوکس نور نیاز دارد. این بدین معنی است که نزدیک پنجره شمالی که پرده نداشته باشد به راحتی نور مورد نیاز خود را دریافت می کند. البته نور کمتر را هم تا مدت طولانی تحمل می کند اما باید دقت داشت که در نورهای کمتر برگ های جدید با دمبرگهای نازک و نه چندان زیبا رشد می کنند و اگر نور خیلی کم باشد رشد گیاه به صورت کامل متوقف خواهد شد. دقت داشته باشید که نور مستقیم آفتاب به خصوص اگر مدت طولانی روی گیاه باشد، آسیب جدی به این گیاه وارد می کند. اگر پشت پنجره آفتاب دار قرار بگیرد، حتما باید نور با پرده توری فیلتر شود در غیر این صورت به مرور باعث ایجاد سوختگی بر روی برگ ها می شود.

نیاز آبی زامیفولیا

زامیفولیا مقدار زیادی آب در برگ ها، دمبرگ ها،ریشه ها و ریزوم هایش ذخیره می کند. به همین دلیل نیاز آبی بسیار پایینی دارد. معروف هست که تا چند ماه می تواند بی آبی را تحمل کند و این خاصیت این گیاه را برای اشخاصی که مسافرت زیاد می روند یا وقت کافی برای رسیدگی به گیاهانشون ندارند یک انتخاب مناسب می کند. برای آبیاری این گیاه باید اجازه بدید خاک گلدان تا عمق زیادی خشک شود، سپس اقدام به آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی شدید در ریشه و نابودی کامل گیاه می شود.

علامت آبیاری زیادی، زرد شدن برگ ها از پایین به بالا هست که در صورت مشاهده باید به مقدار آبیاری دقت بیشتری شود. علامت خشکی کشیدن گیاه هم چروک شدن دم برگ ها هست که در این صورت باید دفعات آبیاری بیشتر شود. اما در کل کم آب دادن به این گیاه همیشه بهتر از زیاد آب دادن به آن هست. تنها نقطه ضعف این گیاه حساسیت به خیسی بیش از حد خاک هست.

مقاومت دمایی گیاه

زامیفولیا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و اساسا گیاه گرما دوستی است. سرمای زیر پانزده درجه سانتیگراد باعث افت گیاه می شود. بهترین دما برای آن دمای داخل آپارتمان است.

نیاز به رطوبت

این گیاه با رطوبت پایین منازل ما کاملا سازگار است. اما اگر دیدید که نوک برگ های گیاهتان زرد شده است، می تواند نشان کمبود رطوبت در محیط باشد. یک بار غبار پاشی در هفته در تابستان برای گیاه در این شرایط مناسب است.

خاک مناسب

ریشه های زامیفولیا به آب اضافه و غرق آبی شدن بسیار حساس هستند در نتیجه استفاده از درصدی از شن و ماسه در خاک و ریختن لیکوپن در کف گلدان که باعث بهبود زهکشی خاک می شود و از گندیدن ریشه آن جلوگیری می کند ضروری است. استفاده از ترکیباتی مانند پرلیت، کوکوپیت یا پیت ماس در خاک باعث بالا رفتن حجم آبگیری خاک می شود ذر خاک گلدان زامیفولیا توصیه نمی شود. ترکیب خاک برگ، ماسه و مقداری ورمی کمپوست برای این گیاه بنظر مناسب می رسد. برای آشنایی بیشتر با انواع خاک به این لینک مراجعه کنید.

گلدهی

این گیاه در میانه فصل تابستان ممکن است به گلدهی برسد، ولی گل های آن زیبایی خاصی ندارند. بهتر است چیده شوند تا انرژی گیاه صرف برگدهی بیشتر شود.

بیماری ها

زامیفولیا یک گیاه بسیار مقاوم است که معمولا هیچ کدام از آفت های معمول گیاهان آپارتمانی تحدیدش نمی کنند.

کوددهی

این گیاه نیاز خاصی به کوددهی ندارد. اما دو بار در سال یک بار در بهار و یک بار در تابستان کوددهی به آن می تواند برای رشد گیاه مفید باشد.

تکثیر

تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ و ریشه دار کردن آن در خاک یا تقسیم دم برگ و ریشه دار کردن آن در آب یا تقسیم ریشه یا کاشت بذر قابل تکثیر است.

بعضی واریته های موجود در بازار ایران

دو نوع زامیفولیا در بازار موجود است. نوع ساده و سبز آن و نوع بلک که برگ های تیره تری دارد و نیاز نوری بیشتری نسبت به گونه سبز خود دارد.

در مورد زامیفولیا بیشتر بدانید

این گیاه در آفریقا به صورت سنتی برای درمان گوش درد یا التیام زخم ها یا تورم مربوط به فتخ مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه در تیره Araceae دسته بندی می شود که تعداد زیادی از گیاهان این تیره سمی تلقی می شوند. اما یک تحقیق در سال 2015 و استفاده از دوز زیادی از این گیاه بر روی نوعی میگو نشانی از سمیت این گیاه نداشته است. با این حال احتیاط به خصوص در خانه هایی که کودک خردسال یا حیوانات اهلی در آن زندگی می کنند جایز است.

همچنین در تحقیقی دیگر در سال 2014 در دانشگاه کپنهاگ تاثیر این گیاه در تصفیه هوای اتاق مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.