آگلونما گیاهی مناسب برای آپارتمان

گیاه آگلونما سیلور کویین در گلدان یوکا پرتقالی

آگلونما یک تیره از گیاهان با بیش از 22 گونه مختلف (منبع ویکیپدیا انگلیسی)است. بومی جنگل های تاریک استوایی آسیا و گینه نو است. در زبان اگلیسی به آن Chinese evergreen گفته می شود. اولین بار در سال 1882 میلادی به دنیای غرب وارد شد و در باغ گیاهشناسی سلطنتی Kew روی آن مطالعات شروع شد. آگلونما برای برگ های پهن با طرح های زیبایش بسیار محبوب است. در طبیعت و گونه های وحشی عموما رنگ برگ ها نقره ای و سبز است. امروزه متخصصان پرورش و پیوند گیاهان گونه هایی با رنگ های باورنکردنی تولید کرده اند. همین تنوع یکی از دلایل پرطرفدارتر شدن این گیاه شده است.

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری از آگلونما بسیار ساده است. اکثر افراد تازه کار هم به راحتی می توانند از این گیاه نگهداری کنند.

نیاز نوری

آگلونما بومی قعر جنگل های انبوه استوایی است. نور در قعر جنگل بسیار ناچیز است و هوا هیچ موقع در سال سرد نیست. با توجه به محل زندگی اصلی این گیاه، نور مستقیم آفتاب و سرمای زیر 15 درجه سانتیگراد برای این گیاه کشنده خواهد بود. آگلونما به خوبی با آپارتمان های تاریک و کم نور کنار می آید. البته اگر نور غیر مستقیم بیشتری داشته باشد رشد آن سریعتر خواهد بود. اصولا بهتر است که این گیاه با فاصله از پنجره قرار بگیرد. زیرا هم آفتاب مستقیم برای آن مضر است هم دمای پایین فضای نزدیک به پنجره. برای آشنایی بیشتر با نیاز نوری در گیاهان حتما مطالب موجود در این لینک را مطالعه کنید.

نیاز آبی

دقت کنید که گلدان گیاهتان دارای زه کشی مناسب باشد، این گیاه ریشه های قطور و پر آبی دارد و آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی سریع آن شود. حتما اجازه بدهید سطح خاک خشک شود بعدا آبیاری کنید. واریته هایی که رنگ برگ های آنها قرمز است نیاز نوری بیشتری دارند.

نیاز دمایی

این گیاه به سرما حساس است. در فصول سرد سال حتما باید در محیط داخلی آپارتمان نگهداری شود. در دماهای زیر 15 درجه سانتیگراد گیاه شروع به افت می کند. در زمستان بهتر است آگلونما را از پنجره با فاصله قرار دهید. سرمای محیط نزدیک پنجره باعث آسیب جدی به گیاه می شود.

حتما این نکات را نیز به خاطر داشته باشید

از نکات جالب این گیاه تاثیرگذار بودن آن در تصفیه هوای منزل است. در مطالعات ناسا بر روی گیاهان این موضوع تایید شده است.

برگ ها و شیره این گیاه به خاطر وجود ماده Calcium oxalate سمی است. در صورت بلعیده شدن ممکن است باعث آسیب غشای مخاطی شود یا در صورت برخورد با پوست ممکن است ایجاد سوزش یا تاول کند.

بعضی واریته های موجود در بازار ایران به شرح ادامه هستند: سفید (برفی)، سیاه (بلک)، نقره ای (سیلور کویین)، آگلونما سبز، آگلونما قرمز، آگلونما طلایی و آگلونما فرانسوی (هندوانه ای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.