آشنایی با گیاه سانسوریا و نحوه نگهداری آن

تصویر سانسوریا سبز در گلدان فلزی

سانسوریا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه زیبا با برگهای کشیده و شمشیری مانند به گیاه شمشیری هم معروف است. این گیاه بومی آفریقای غربی بین نیجریه و کنگو است. در انگلیسی به آن Snake Plant یا Mother-in-low’s tongue گفته می شود. اگر تازه به گیاهان علاقمند شده اید حتما با اصول ابتدایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

شرایط نگهداری از سانسوریا

شرایط نگهداری از سانسوریا بسیار ساده است. اکثر افراد تازه کار هم به راحتی می توانند از این گیاه نگهداری کنند. گیاهی مقاوم به کم نوری محیط و نیاز آبی پایین.

نیاز نوری سانسوریا

سانسوریا یک گیاه سایه دوست است. نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگهایش می شود. معروف است که این گیاه در محیط های کم نور مقاومت خوبی از خودش نشان می دهد. اما باید دقت داشت اگر چه سانسوریا می تواند سال ها کنج پذیرایی کم نور یک آپارتمان دوام بیاورد، اما برای رشد نمو نیاز به نور خوب دارد.

نیاز آبی سانسوریا

ساسنوریا به دلیل برگ های گوشتی اش نیاز آبی پایینی دارد. بسته به دمای محیط یک بار آبیاری در هفته در فصول گرم و در فصول سرد دو تا چهار هفته یک بار آبیاری برایش کافی خواهد بود. ریشه های این گیاه به آب اضافه مانده در کف گلدان به دلیل زهکشی ضعیف حساس هستند.

نیاز دمایی سانسوریا

سانسوریا به سرما حساس است. در فصول سرد سال حتما باید در محیط داخلی آپارتمان نگهداری شود. در دماهای خیلی پایین احتمال یخزدگی دارد.

خاک

با توجه به ضعف ریشه ها و احتمال از بین رفتنشان در خاک های پر آب، بهتر است خاک با قابلیت عبور راحت اب برایش در نظر گرفته شود. مخلوطی از خاک برگ و ماسه شسته و مقداری ورمی کمپوست برایش عالی خواهد بود.

گلدهی

شاخه گلده گیاه در اواخر بهار به صورت یک شاخه با گل های سفید سبز ظاهر می شود. برای رشد بهتر برگ های گیاه بهتر است شاخه گلده حذف گردد.

حتما این نکات را نیز به خاطر داشته باشید

از نکات جالب سانسوریا تاثیرگذار بودن آن در تصفیه هوای منزل است. در مطالعات ناسا بر روی گیاهان این موضوع تایید شده است.

بعضی واریته های موجود در بازار ایران به شرح ادامه هستند: سانسوریا سبز، سانسوریا ابلق، بلک هانی، هانی گلد، پاکوتاه، مهتابی، فیشری، ماسونییا راکتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.