نگهداری از گیاهان در گلدان، اصول ابتدایی

تصویری از چند گیاه

در این زندگی شهری که هر روز آن پر از استرس، اخبار بد و حس نا امنیست، نگهداری از گیاهان برای آرامش گرفتن و تماس بیشتر با طبیعت یک راه ساده و در عین حال لذت بخش برای فرار از همهمه و آرام گرفتن است.

گیاهان موجوداتی عموما کم توقع و زیبا هستند که اگر از آنها به درستی مراقبت شود، با جلوه زیبایشان زینت بخش محیط منزل یا محل کار شما می­شوند. اما چرا اکثر مردم نمی­توانند از گیاهان خود به  پیچیدگی های نگهداری از گیاهان چه چیزهایی هستند؟ درستی مراقبت کنند و خیلی زود اول با افت شدید گیاه و بعد هم مرگ آن مواجه می­شوند؟

چرا گیاه من خراب می شود؟

جواب در اطلاعات کم افراد در خصوص نگهداری از گیاهان است. اکثر افراد اطلاعات ناچیزی در این خصوص دارند، این در حالی است که اگر اصول اولیه نگهداری از گیاهان را بدانند، به راحتی می­توانند جلوی خیلی از این ضایعه ها را بگیرند.

پیچیدگی های نگهداری از گیاهان

در ادامه این مطلب قصد دارم مقداری در خصوص نگهداری گیاهان در گلدان، برای شما همراهان عزیز سایت جاردینو توضیح بدهم. امیدوارم که گوشه ­ای از این مطالب بتواند در نگهداری از گیاهان تان، شما را یاری کند، یا قدمی هرچند کوچک برای بیشتر علاقمند کردن افراد به گیاهان باشد.

یک نکته مهم در خصوص نگهداری از گیاهان که کار آموزش و نگهداری از گیاهان را پیچیده می­کند، تنوع گسترده گیاهان آپارتمانی است. این مجموعه بزرگ از گیاهان آپارتمانی که امروزه در اختیار ما قرار گرفته است، حاصل گردآوری و پرورش گیاهشناسان طی قرن­ها است. گیاهشناسان انواع گیاهان را از محیط طبیعی خود خارج می­کنند و آنها را در محیط­ های مصنوعی پرورش و کشت می­دهند تا یک گونه جدید در اختیار ما به عنوان مصرف کننده برسد. ممکن است گیاهی که امروز در کنج منزل شما زندگی می­کند، بومی صحراهای شبه جزیره عربستان، دشت­های آمریکای شمالی یا جنگل­های استوایی سوماترا باشد. گیاهی که در جنگل­های استوایی سوماترا تکامل یافته مسلما نیازهای کاملا متفاوتی با گیاهی که صحرای عربستان زیست می­کند دارد. در نظر داشتن این نکته اولین سنگ بنا در نگهداری از گیاهان آپارتمانی یا به صورت کلی تر گیاهان است.

با گیاهان مقاوم کار خود را شروع کنید

وظیفه ما به عنوان گیاه بان یا باغبان فراهم کردن محیط مناسب برای رشد گیاه است. برخی از گیاهان بسیار مقاوم و منعطف هستند و قابلیت زیست و رشد در طیف گسترده­ای از شرایط را دارند و در محیط ­هایی مثل داخل آپارتمان یا محل کار دوام می­آورند. این دسته از گیاهان برای افرادی که تازه نگهداری از گیاهان را شروع کرده اند پیشنهاد می­ شوند و در رده بندی “آسان” قرار می­گیرند. اما بعضی گیاهان قابلیت تحمل شرایط متفاوت با زیست بوم اصلی خود را ندارند و با کوچکترین اختلاف در یکی از نیازهای اساسی خود رو به افول و خشک شدن می­رود. این دسته از گیاهان به حرفه­ای ها پیشنهاد می­شود.

اما نیازهای اصلی گیاهان چه چیزهایی هستند؟

دو مورد از مهمترین نیازهای گیاهان میزان نور و آب دریافتی طی شبانه روز است. بعد از آن عواملی مانند دما و رطوبت محیط و جنس خاک مورد استفاده برای گلدان قرار می­گیرند. در نهایت آشنایی با سیکل زندگی گیاه، نحوه تغذیه آن و شناخت بیماری ­ها و آفت­ ها دارای اهمیت فراوان در نگهداری از گیاهان هستند. البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که هر یک در جای خود قابل بررسی است. ممکن است شناخت برخی از این عوامل در یک گونه گیاهی دارای اهمیت بیشتر باشد در حالی که گیاهی دیگر در خصوص آن عامل حساسیت قابل توجهی نداشته باشد. به عبارت دیگر زمانی که یک گیاه جدید تهیه می­کنید باید به تک تک این عوامل دقت کنید، اما در مورد نکاتی که برای گیاه شما حیاتی به حساب می ­آیند، باید دقت دوچندان به کار ببرید. به عنوان مثال آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه در گیاه سانسوریا می شود یا گیاه مارانتا توانایی تحمل آفتاب مستقیم بر روی برگ­های خود را ندارد. این دو نکته برای این دو گیاه جزو نکات حیاتی است و باید دقت دو چندانی به آن داشت.

در مقاله های بعدی

بررسی هر یک از این نیازها یا عوامل باید به صورت جداگانه صورت گیرد. در مقالات بعدی سعی شده که مقدار بیشتری در خصوص هر یک از عوامل توضیح داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.